söndag 29 april 2012

Veckans färg - Grön!

Här är mina gröna böcker:

Polyhymnias guld - Martin Widwark
Den tredje delen i serien Tyko Flores äventyr, som passar bäst för 10-12, 13 år ungefär. Det beror ju helt på hur man är som person. Böckerna hamnar om gruvpojken Tyko Blom, som en dag får ett mystiskt meddeland om att han vid midnatt ska bege sig upp och ut ur gruvan. Insåg precis att det är så mycket jag kan avslöja om boken, hehe. Jag kanske skulle ta och läsa dem en gång till och skriva en recension?

Lill-Kitty Citronmysteriet och 
Lill-Kitty Glassmysteriet Carolyn Keene
Lill-Kitty handlar om Kitty när hon var liten och löste mysterier och de böckerna var faktiskt några av de bästa böcker jag läste när jag var yngre. De är väldigt lättlästa men ändå inte allt för töntiga. Likadant är det med
Småtvillingarna - Francine Pascal (och i mitt fall Pyjamaspartyt) Lättläst serie, utan att bli töntig.

Pilträdens systrar - Ann Brashares
En av min absoluta favoritböcker! Jag har läst den flera gånger utan att tröttna och det är som att varje gång jag läser den hittar jag nya detaljer. Ann Brashares har tidigare skrivit Systrar i jeans som är älskad av tonårstjejer, men Pilträdens systrar är snäppet bättre.
Tvillingarna 2 Drömrollen - Francine Pascal
Om Småtvillingarna handlar om Jessica och Elisabeth när de är barn handlar Tvillingarna om dem när de är i tidiga tonåren. Helt okej böcker, men jag tror jag har växt ifrån dem en aning.

Fem går i fällan - Enid Blyton
Fem-böckerna är typiska sommarlovs-böcker för mig. Att ligga i solen och läsa om deras äventyr och upptåg måste vara det mysigaste som finns. Jag tröttnar nog aldrig på det hur gammal jag än blir. Fem går i fällan är inget undantag.
Klara och midsommardrömmen - Pia Hagmar
skulle också kunna vara en sommarbok. Den var från början min systers, men jag fick den för några veckor sen. Jag har inte läst så många hästböcker av den enkla anledningen att de jag läst inte varit så bra. Jag har dock aldrig läst någon av Klara-böckerna, det kanske är dags att ändra på det nu?
Har ni läst någon av Klara-böckerna? Tyckte ni de var bra?

De här var alltså mina gröna böcker! Egentligen har jag flera till efter min syster, men de har "bara" grön rygg och sen en annan framsida så de får vänta till någon annan gång. Har du också visat dina gröna böcker? Eller gula eller röda eller rutiga ..? Länka inlägget i en kommentar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.