tisdag 8 maj 2012

Mitt perfekta liv

Mitt perfekta liv

skriven av: Sarah Dessen
Bokförlag: Rabén&Sjögren

Handling:
Macy’s sommar består till största del av att plugga ordkunskap och jobba på biblioteket. Hennes pojkvän Jason ska iväg på Hjärnlägret, ett läger för lika perfekta människor som han själv. Macy däremot har full upp med att åtminstone upprätthålla en perfekt fasad, så som hennes mamma önskar. Ända sedan Macy’s pappa dog har hennes mamma varit besatt av att jobba och strävar hela tiden efter perfektion, något som påverkar även Macy. Så på ett av mammans cocktailpartyn träffas Macy Wes ifrån cateringsfirman Wish. Utan att hon riktigt hänger med själv har hon fått jobb på cateringsfirman. Hon börjar lära känna Wes och förstår att hans förflutna inte är helt fläckfritt, men hon inser också att hon kan prata med honom om allt. Gänget på cateringfirman blir hennes andra familj och Macy lär sig att livet inte går ut på att plugga, livet är någonting som måste levas.

Vad jag tycker om boken:
Åh vad jag tyckte om den här boken! Den var helt i min smak och känns som en typisk sommarbok, en bok som passar att läsa i en solstol med ett par solbrillor på nästippen. Jag sträckläste i stort sett hela boken och när jag läst ut den fick jag en sådan härligt, lycklig känsla i kroppen. Precis så ska en bra bok kännas! Jag blev helt kär i huvudpersonen Macy och när man läste boken förstod man exakt hur hon tänkte och varför hon gjorde som hon gjorde. Man förstod att efter pappans död blev relationen mellan henne och hennes mamma spänd, hon var rädd för att säga fel saker. På något viss känner jag nästan igen mig i henne, i hennes strävan efter att vara ”duktig” och göra allting perfekt samtidigt som hon försöker räcka till för alla. Mitt perfekta liv var verkligen jättebra, så nu ser jag fram emot att läsa mer av Sarah Dessen!

Bokens första mening:
Jason skulle till Hjärnlägret.

3 kommentarer:

  1. Sarah Dessens böcker är jättebra :D Mycket mer än så är till och med bättre är Mitt perfekta liv! Tycker jag i alla fall ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt hört från flera stycken att Mycket mer än så ska vara bättre än Mitt perfekta liv, så det blir att läsa den snart! ;)

    SvaraRadera
  3. Måste läsa den boken nån dag, känns som att alla älskar den =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.