måndag 9 juli 2012

Tillsammans


skriven av: Denise Rudberg
Bokförlag: Månpocket
Betyg: 3/5
Sidor: 215

Handling:
Tillsammans handlar om Theresa, Jakob och Alexander. 
Theresa är tjejen som stött bort alla som velat komma henne nära sen hennes mamma dog. ”Bråk-stämpeln” som hon får gör att de andra tjejerna i klassen inte är särskilt snälla mot henne. På ren impuls anmäler hon sig till en matlagningskurs, något som kommer förändra hennes liv. 
Alexander är något av en snobb och han är väl medveten om att han är snygg. Han bryr sig dock inte så mycket om det, han har ett mycket större problem på hemmaplan att brottas med. Matlagningskursen blir ett sätt för han att slippa sin våldsamma pappa.
Jakobs mål är att slå skolrekordet i löpning och han tränar varje dag för att bli snabbare. Hans mamma är en framgångsrik tv-kock och nu ska hon hålla i en kurs för ungdomar, som dessutom kommer tv-sändas. Det är hon som gör att de tre tonåringarna möts och det blir starten på en sommar tillsammans. 

Vad jag tycker om boken:
Den här boken var faktiskt bättre än jag trodde. Jag hade inga höga förväntningar och egentligen hade jag inte riktigt planerat att läsa den, utan jag tog bara boken ur hyllan bara för att jag ville ha något att läsa när jag solade. Samtidigt var det ungefär vad den passade till – att läsa om man låg och slappade, det blev inte så mycket mer än så. Jag kan inte sätta fingret på vad det var, men av någon anledning fastnade jag inte riktigt för boken. När jag läst ut boken kände jag inte något sug efter att läsa de två andra böckerna i serien, tyvärr. Jag skulle ändå rekommendera den då språket och handlingen är bra och då den är ganska lättläst. Den passar nog bäst till de som är ungefär i min ålder, dvs 11-14,15 någonstans.

Bokens första mening:
Alexander öppnade ögonen och tog försiktigt bort kudden han pressat mot örat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.