tisdag 7 augusti 2012

Vad skulle du göra om ett spel såg allt du gjorde?


Erebos
skriven av: Ursula Poznanzki
Originaltitel: Erebos (samma namn oavsett språk)
Bokförlag: Opal
Betyg: 4/5
Sidor: 423

Handling:
Nick anar att något inte står helt rätt till då små, kvadratiska paket smugglas runt bland alla elever på skolan. Det är stort hemlighetsmakeri kring det hela och när Nick frågar sin kompis Colin vad det är säger han att det bara är Linkin Parks nya cd. Nick tror inte ett ord av vad Colin säger, det är något skumt med det hela. Efter ett tag får även han tag på ”paketet” och det visar sig vara ett nytt dataspel, Erebos. När Nick börjar spela inser han att Erebos inte är som andra spel, spelet verkar veta allting om Nick och hans liv och det tvingar honom att utföra olika ”uppdrag” – i verkliga livet – för att man ska få komma upp en nivå i spelet. Precis som alla andra blir Nick beroende av spelet och ser till att utföra sina uppdrag.
Erebos är dock inte som andra spel, Erebos lever, och uppdragen blir bara värre och värre …

Vad jag tycker om boken:
Jag kände någon slags hatkärlek till den här boken när jag läste den. Första halvan av boken var oerhört seg och fler gånger tänkte jag ge upp. Det var på tok för mycket fantasy av ”fel” sort för mig då det bara handlade om spelet hela tiden. Trots att den var seg var den ändå lite kuslig och Erebos, spelet, skrämde mig faktiskt en aning. Men andra halvan av boken, wow! Den var sååå mycket bättre! Det var som om boken startade ”på riktigt” då. Nicks privatliv fick en större del vilket var ett stort plus, sen blev det mer spänning och boken blev nästan lite som en deckare. Slutet var oerhört bra, allting flätades samman och man förstod hur allt hängde ihop. Sen inser man också hur viktigt det var att man läste den första halvan, för annars skulle man inte förstått ett fnatt av resten av boken. (Jag kan inte skriva på något annat sätt utan att avslöja för mycket.) Jag bugar mig av beundran för Ursula Poznanzki som lyckats skriva en så klurig och spännande bok! Jag gillade faktiskt andra halvan så mycket att den höjde betyget till 4, med andra ord gick jag från att tycka att boken var tråkig till att tycka den var oerhört bra!

Bokens första mening:
Klockan var redan tio över tre och fortfarande inte ett spår av Colin.

2 kommentarer:

  1. Vill jättegärna läsa den här boken! Men tror jag ska vänta tills i höst.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker definitivt du ska läsa den! Gör så, då kan du mysa ner dig under en filt medans det regnar ute ... ;)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.