torsdag 25 juni 2015

Ett stormande förhållande mellan två raka motsatser




After: När vi möttes
skriven av: Anna Todd
Originaltitel: After
Bokförlag: Norstedts (tack så mycket för rec.ex!)


Redan första dagen på college träffar Tessa Hardin. Eller träffar och träffar, han presenterar sig egentligen aldrig och Tessa avfärdar honom direkt som oförskämd. Dessutom är han hennes raka motsats med sina piercingar och tatueringar. Själv är Tessa en "good girl": hon satsar stenhårt på skolan och har sitt liv utstakat tillsammans med sin trevliga pojkvän Noah, vilket glädjer hennes överbeskyddande (och nästintill hysteriska) mamma.

Men Tessas och Hardins vägar fortsätter korsas. Trots att hon vet att han är allt som inte passar in i hennes liv kan hon inte sluta tänka på honom. Frågan är om de tillsammans någonsin kommer kunna sluta bra?


Det är den klassiska historian: duktig, ambitiös flicka möter stökig, festande kille. Hon faller direkt. Till en början tyckte jag det var jobbigt, det kändes lite klyschigt och småtjafset karaktärerna sinsemellan var för tunt som storyline. Men jag fortsatte läsa och ändrade så småningom min uppfattning. 
Det jag tycker om med boken är Tessas velande, vilket kanske låter konstigt, men jag gillar det för det känns äkta. Visst kan man tycka att det enda rätta vore om hon gav upp Hardin då han är så ostabil. I teorin stämmer det, men i praktiken är det oftast inte lika lätt, vilket boken visar. Så även om det är ett väldigt växlande mellan av och på kan jag förstå dem båda.

När jag har tvetydiga känslor kring en bok, som den här till exempel, finns det en fråga som brukar hjälpa mig: "Skulle jag rekommendera den här till någon annan?". Svaret är: ja, det skulle jag. Det här är en lättläst bok som kan vara otroligt skön att blanda upp tyngre läsning med. Man behöver inte fundera så mycket när man läser, det är enkla karaktärer och simpla situationer. Bli inte avskräckt av bokens storlek, även fast den är ganska rejäl (med över sexhundra sidor) så flyter sidorna förbi snabbt.


Övrigt:
Boken är ursprungligen en fanfiction inspirerad av bandet One Direction och likheterna mellan bandmedlemmen Harry Styles och karaktären Hardin är uppenbara. Förutom det så tycker jag dock inte att boken är särskilt inspirerad av One Direction. (Snarare att jag får lite vibbar av 50 shades of Grey emellanåt.) Att förlag valt att satsa på sån här typ av litteratur tycker jag är väldigt roligt, just för att den är så stor bland ungdomar. Dels läser de fanfiction, dels skriver de egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.