torsdag 16 juli 2015

Skräckblandad förtjusning över Ingelin Angerborns senaste bok "Gengången"

Gengången
Skriven av: Ingelin Angerborn
Bokförlag: Rabén&Sjögren (tack så mycket för rec.ex!)

Ellinor är på en loppis med sin mormor när hon hittar smyckeskrinet. Dírekt känner hon att hon vill ha det. Det är det finaste hon haft, guldfärgat med en liten ballerina och en inbyggd speldosa. Först tycker hon väldigt mycket om skrinet, men så börjar det kännas konstigt. Hon blir yr när hon tittar i spegeln och melodin från skrinets speldosa verkar dyka upp överallt. Det är något som inte stämmer...


Jag är (positivt) förvånad över att jag, en tonårstjej, uppskattar den här boken som egentligen är skriven för åldern 9-12. Den är lagom "rysig" för den åldern, tioåriga Lisa hade läst den med skräckblandad förtjusning. Ingelin Angerborn har dessutom gjort ett bra jobb med karaktärerna. Jag blir imponerad över att man som barnboksförfattare kan klara av att berätta historier på ett enkelt sätt, det vill säga utan milslånga beskrivningar och kapitel, och ändå få till trovärdiga berättelser. Jag skulle utan tvekan sätta den här boken i händerna på närmsta 9-12åring!



Boken har även fått en boktrailer, något som fortfarande är relativt nytt. Jag tycker att konceptet är hur smart som helst och ett perfekt sätt att locka fler att läsa. Personligen tycker jag trailern är ganska rysig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.