måndag 21 september 2015

Om min kärlek till boktitlar

Åh vad älskar bibliotek! Och vad jag älskar böcker! Och boktitlar!

Jag har förlorat mig lite mycket i enbart skolböcker de senaste veckorna, men förra veckan kom jag iväg till biblioteket. Det var rent ut sagt underbart. Jag gick omkring en stund och bara bläddrade förstrött i olika böcker. Just nu ska jag läsa både en bok på svenskan och en bok på engelskan, så det blev inget lånat för mig, men jag njöt ändå av alla böcker.

Passade på att botanisera bland alla härliga titlar. Något av det bästa jag vet är faktiskt annorlunda boktitlar, allra helst de som är lite längre. Jag "samlar" på dem, endast mentalt än så länge dock. Jag gillar hur de väcker tankar och funderingar. Tyvärr kan många bra böcker ha tråkiga titlar, vilket gör att man inte bryr sig om att ens ta ut de ur hyllan. Har de istället ovanligare titlar blir man genast mer nyfiken. En titel (tillsammans med bokens omslag) är ju det första som avslöjar något om bokens innehåll. När jag var på biblioteket hittade jag några titlar som jag fastnade för.

Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? 
Bjørn Sortland

En skärva av själen 
Henrika Andersson

Jag vill inte möta världen i tårar 
Sara Wikman

Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet 
Jennifer E. Smith
(Som jag läst tidigare och som jag älskar!)

Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner 
Malin Stehn





1 kommentar:

  1. Åh förstår att du samlar på de! De var ju underbara♥

    SV: Ja visst är det! :D
    Jag med! Skolan får ta ett kliv åt sidan i höst haha ^^

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.