lördag 28 april 2012

Det som gör ondast


Det som gör ondast
skriven av: Pernilla Gesén
Bokförlag: B. Wahlströms
Serie: Klass 7B (bok7) 

Handling:
Rozanna borde egentligen vara lycklig nu när hon har världens bästa pojkvän och hennes mamma är frisk. Ändå snurrar allt omkring som i en torktumlare i huvudet och hon vet varken ut eller in. När bandet får chansen att spela i Göteborg tackar hon ja, trots att hon redan lovat Nicolas att följa med till Alperna och de blir tvunga att inse att allt emellan dem inte är som förut.
Hanna kämpar för att få tyst på rösten inom sig som säger att hon är fet. Lyssnar hon på den och ser till att gå ner ännu mer i vikt blir nog allt bra, tror hon. Hennes föräldrar vill hjälpa henne, men när det inte funkar blir hon inlagd på sjukhus.
Paulina tycker att hennes pappa är en stor svikare. Det är hans fel att familjen ska splittras. Sen att Paulinas kompisar Tessan och Amira aldrig kan komma överens gör ingenting bättre. Paulina orkar inte med något mer bråk. Men det händer bra sker också, helt plötsligt finns Kalle där och de kan prata om allt, precis som förut när de var bästa kompisar.

Vad jag tycker om boken:
Klass 7B är lika bra som alltid och man hänger med i svängarna hela tiden. Det händer aldrig att man blandar ihop huvudpersonerna med varandra även fast de är ganska många. Tyvärr måste jag ändå säga att när det är så många böcker tröttnar jag lite. Det blir som att det lyckliga slutet aldrig kommer. Jag tänker nog ändå läsa ut hela serien, man kan inte riktigt släppa 7B hur gärna man än försöker. ;)

Bokens första mening:
Rozanna undrar varför det känns som om hon har ett getingbo i huvudet nu när allt är perfekt.

1 kommentar:

  1. Svar: Jag med! :D Okej, hoppas inte jag blir det... Kanske det! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.