onsdag 2 maj 2012

Jag har blivit utmanad!

En sak som ni säkert sett på flera bokbloggar är att man "utmanar" varandra. Det går ut på att man får elva frågor, sen ska man skriva elva egna frågor och skicka vidare till elva nya bloggar. Jag har blivit utmanad av Ella, som har bloggen http://www.mittimellan-ella.blogspot.se. Jätteroligt! :D
Jag skickar jag inte vidare frågorna då de flesta redan blivit utmanade, men vill du bli utmanad av mig är det bara att kommentera så ger jag er elva frågor. ^^

Ellas frågor till mig:
1. Vilken bok är du som mest sugen på att läsa just nu?
Jag har faktiskt en lista i min mobil med böcker jag vill läsa, hehe. Just nu är jag iallafall jättesugen på En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones.

2. Hur många olästa böcker står i din bokhylla?
Jag har nyss bytt rum med min syster så "mina" böcker står kvar i mitt gamla rum, fast nu så har jag fått några av min systers gamla böcker också, både olästa och lästa av mig. I mitt gamla rum hade jag 2-3 stycken olästa, men nu har jag över tio stycken, största delen hästböcker faktiskt.

3. När läser du helst? Det kan vara både veckodag, tid och årstid (eller något annat).
Söndags förmiddagar och vilken tid på dygnet som helst om det är sommarlov.

4. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den handla om?
Wow, vilken fråga. Den skulle handla om en tjej i tonåren som aldrig haft problem förut, men helt plötsligt blir hon blir djupt deprimerad. Jag skulle varva kapitlen med dikter som huvudpersonen skrivit. Sen skulle jag vilja skriva raka motsatsen också, en typisk chick-lit bok som utspelar sig i London under sommaren. Nåt i stil med filmen Wild Child ungefär.

5. Vad ser du mest fram emot just nu? (En resa, en händelse, en bok som ska släppas eller något annat...)
Sommarlovet!

6. Bokhandel eller bibliotek? Varför den ena/varför den andra?
Bibliotek. Där kan man hitta de flesta böcker, en bokhandel har oftast bara de nyaste böckerna. Sen har bibliotek en skönare atmosfär på något vis. Plus att man kan låna en bok och gillar man den inte är det bara att lämna tillbaka, billigt och bra! Tycker man om boken kan man ju springa och köpa ett eget exemplar såklart.

7. Vilken bokkaraktär skulle du vilja prata med? Det måste inte vara någon du vill bli kompis med, det kan också vara någon som du tycker har fel åsikter som du vill ändra på. Varför vill du prata med henne/honom?
Jag skulle vilja prata med Hermione Granger. Jag tror vi är ganska lika varandra så förhoppningsvis skulle vi bli jättebra vänner! Sen skulle jag också vilja be henne att ibland bara koppla av och skratta, inte ta allt på så stort allvar.

8. Hur ser ditt drömrum ut?
Det är ett hörnrum som är aningens mer rektangulärt än kvadratiskt och har två stora, djupa fönster som man kan sitta i och läsa böcker. Två av väggarna (de två med fönster) är tapetserade med äggskalsvita tapeter som har ett glänsande medaljongmönster och de andra två är bara äggskalsvita. På en av de vita väggarna har jag hängt upp bilder på kompisar, artister som jag gillar, kläder jag gillar - ja, allt jag gillar egentligen! Bilderna hänger så att de formar ett stort hjärta. Jag ska ha ett vitt skrivbord, en 1,20-säng med färgglada kuddar och två fåtöljer. Garderoben ska vara inbyggd i väggen och någonstans i rummet ska jag ha en bokhylla också. (såklart!)

9. Vilket är ditt drömyrke?
Bloggerska, hehe. Då menar jag inte Kissie-style, utan mer en blogg fylld med böcker, pyssel och små söta saker. ;) Men jag vill jättegärna bli författare eller journalist på en inredningstiding eller en tjejtidning (typ Julia) också.

10. Vilken är din allra största dröm? (Den behöver inte vara realistisk.)
Jag vet faktiskt inte. Jag har en massa drömmar t.ex Att få åka till Berlin och se resterna efter Berlinmuren, träffa en känd författare eller vinna en novelltävling, men den största är nog att få ge ut en egen bok.

11. Vilken slags musik gillar du, och vad gillar du med den musiken?
Jag lyssnar på det mesta, men väldigt mycket på Taylor Swift. Hennes låtar är så realistiska och jag kan alltid relatera till minst en av dem, de går rätt in i hjärtat. Andra jag lyssnar lite på är Avril Lavinge, Miley Cyrus, Emily Osment och ibland slinker det in låtar av Justin Bieber och Katy Perry.

1 kommentar:

  1. Kul att du svarade på frågorna! :D Åh, skulle inte säga nej till ett sådant rum som ditt drömrum direkt...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.