torsdag 23 augusti 2012

Att bli handplockad till Idol måste väl vara allas dröm?

Mirakel
skriven av: Renate Nedregård
Originaltitel: Mirakel
Bokförlag: Gilla böcker
Betyg: 2/5
Sidor: 191

Handling:
Sjuttonåriga Rakel har sedan länge sjungt i kyrkans gospelkör. Hon älskar att sjunga tillsammans med sina kompisar och att få vara en del av massan som tillsammans bildar körens vackra sång. Så händer något som de flesta bara skulle drömma om, Rakel blir head-huntad till Idol! Ett kamerateam kommer in på en av körens repetioner och filmar Rakel under hennes solo. Hon blir kändis över en natt och får leva lyxlivet som internationell superstjärna. Men hon förlorar sina vänner och sin tro, var det verkligen det här hon ville?

Vad jag tycker om boken:
Jag måste säga att jag gillar språket och sättet boken är uppbyggd på, man får läsa om Rakel förut, precis när hon blev uttagen till idol, och Rakel nu, en känd sångerska som går under artistnamnet Miracle. Det var lite svårt att veta när det var ”förut” och när det var ”nu”, det hade gärna fått vara lite tydligare, ibland förstod man inte om det var nu eller då man läste om. Jag gillade den här boken första tre fjärdedelar ungefär för då satt jag hela tiden och trodde att Rakel skulle ändra på sig, bli samma person som hon var innan Idol-tiden. Slutet var inte som jag tänkt mig och jag gillade det inte, enligt mig förstörde det boken ganska mycket … Därför sjönk betyget till bara 2/5.

Sammanfattning:
Jag gillar språket och idén med boken, men slutet förstörde (enligt mig) hela boken. 

Bokens första mening:
- Oh my God, jag har lyckats.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.