lördag 22 december 2012

Dan före dan före dopparedan (Recension på Cirkusflickan)

Jag kan inte riktigt fatta att julafton är i övermorgon. Det känns som om det var nyss var första december och man var nyfiken på hur julkalendern skulle vara. Idag får ni en recension på Cirkusflickan.

Dan före dan före dopparedan!

Cirkusflickan
skriven av: Camilla Lagerqvist
Bokförlag: rabén&sjögren
Betyg: 3/5
Sidor: 240

Handling:
En sen kväll i februari år 1917 blir sexåriga Ellen såld. Köparen är cirkusdirektörskan Madame Zenitha och säljaren, Ellens mamma, fick en varm yllekappa och ett par handskar i skinn som betalning. Från den dagen börjar Ellens nya liv. Ständigt vaktad av Madame tvingas hon att träna stenhårt hela dagarna och sen uppträda på kvällarna. Även fast hon sakta men säkert vänjer sig vid sitt nya liv saknar hon att ha någon som kramar om henne när hon är ledsen. Hon saknar sin mamma. Vad Ellen inte vet är att berättelsen om hur Ellens mamma sålde henne bara är lögn.

Vad jag tycker om boken:
Det här var en sådan där mysig bok som man gärna läser nu under lovet. Boken kastar in en i cirkusvärlden, så som den var i början av 1900-talet. Den enda karaktären som man egentligen lärde känna var Ellen själv, de andra figurerade i bakgrunden och man fick skapa sin egen uppfattning om dem. Faktum är att egentligen kände man inte Ellen särskilt bra heller. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag trodde att boken skulle vara helt annorlunda, fokusera på Ellens liv som tonåring enbart. Istället följer den Ellen från den dagen hon blir såld tills hon är runt femton år. Man får också följa cirkusen och hur den turnerar. Boken är väldigt enkelt skriven, man hänger lätt med och det blir aldrig några frågetecken eller ”vad hände nu då?”. Det som gav boken sin charm var att den utspelade sig runt 1920. Allra bäst passar kanske boken för barn/ungdomar i åldern 11, 12 år, men givetvis kan man läsa den hur ung eller gammal man än är.

Bokens första mening:
Jag var sex år när min mamma sålde mig till en cirkus.