tisdag 4 september 2012

Simon kommer bli som Zlatan ... fast bättre!


Som Zlatan fast bättre
skriven av: Niclas Christoffer
Bokförlag: Hoi Förlag
Betyg: 3/5
Sidor: 160

Handling:
Simon är femton år och bokstavligen andas fotboll. När han får börja på ett fotbollsgymnasium kommer han ännu ett steg närmre sin dröm att bli världens bästa fotbollsspelare. Han kommer bli lika bra som Zlatan, eller nej, han kommer bli bättre. För att verkligen bestå av endast muskler och inget fett bestämmer Simon sig för att försöka gå ner i vikt. Det är inget att oroa sig för, han ska bara gå ner några kilon. Men under ytan mår Simon dåligt. Saknaden efter mamma är tung att bära och pressen från fotbollen gör att han tränar hårdare och äter mindre.

Vad jag tycker om boken:
Första gången jag hörde talas om den här boken tänkte jag att det ”bara var ännu en fotbollsbok” och då jag inte är något stort fan av fotboll hade jag inga planer på att läsa boken. Men så läste jag några väldigt positiva recensioner och bestämde mig för att ge den en chans ändå. Och det är så mycket mer än bara fotboll! Det är en bok som tar upp många svåra ämnen och det var hemskt att läsa om hur besatt Simon blev av att gå ner i vikt. Man satt hela tiden och hoppades att han skulle bli frisk igen. Boken är bra då den visar att faktiskt vem som helst kan få en ätstörning och att det är väldigt lätt att få det. Trots att boken har bara 160 sidor känns den ändå väldigt lång, på något vis. Det här var ändå inte en bok som jag fastnade helt för. Den saknar ”det lilla extra”, men jag tycker ändå att den är läsvärd!

Bokens första mening:
Simon ligger på rygg i sin säng och kastar en boll mot taket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.