onsdag 7 november 2012

NaNoWriMo! (Ursäkta, men vad sa du?)

Nu på sista tiden har jag inte haft så mycket tid över till att läsa och blogga. Jag har ett ganska späckat shema med fiollektioner och träningar. Måndag, tisdag, onsdag, torsdag gör jag inget annat faktiskt, hehe. Men nu har jag ännu en anledning: NaNoWriMo. Om ni inte vet vad det är så kan jag tänka mig att ni bara sitter och gapar just nu.  "Vad snackar hon om?"
Kort och gott kan man förklara NaNoWriMo (som står för National Novel Writing Month) såhär: du ska skriva en roman/novell på 50000 ord - på en månad. Det är ju omöjligt?! Och ja, att skriva en färdig roman på en månad är ganska galet. 
Men att skriva 50000 ord går faktiskt, även om det inte blir det bästa man skrivit. NaNoWriMo är helt enkelt till för alla som älskar att skriva. För skriver du alla dina ord på bara en månad, så har du all tid i världen på dig att redigera texten sen.

Jag var lite sugen på att hoppa på det här med NaNoWriMo, men mängden ord skrämde mig en aning. Därför blev jag oerhört glad när jag insåg att man kan delta som "young writer" vilket betyder att du bara behöver skriva 30000 ord. Eller ännu mindre om du vill det. Plötsligt känns det inte lika omöjligt! Därför tycker jag att alla som vill/kan ska vara med! Skriv för att det är kul, helt enkelt. :)

Vill du veta mer om NaNoWriMo (jag är kanske inte världsbäst på förklara) så kolla in det här:
http://ywp.nanowrimo.org/what-is-nanowrimo ("ungdoms-sidan") eller det här:
http://nanowrimo.org/en/about/hownanoworks ("vuxen-sidan")

Bli medlem på hemsidan och börja skriv! ^^



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.