tisdag 18 december 2012

6 dagar kvar till Julafton; recept på Rocky Road

6 dagar kvar till julafton!

Idag blir det ingen bokrecension, det blir inget bokrelaterat alls faktiskt, utan jag tänkte ge er ett tips på ett supergott julgodis. (Som man t.ex kan äta när man läser en bra bok)
Rocky road heter denna fantastiska skapelse och har ni inte gjort/ätit det förut har ni gått miste om något! Det här receptet gör jag efter, det är ursprungligen Leilas recept (leilas.se, därifrån kommer också bilden som jag varit så fräck och lånat).

ROCKY ROAD

600g choklad (jag brukar ta 400g mörk choklad och 200g mjölkchoklad, men ta vad ni tror passar bäst för just er)
1-2 påsar dumle
2 nävar minimarschmallows
3dl jordnötter
1dl skalade pistagenötter

Smält chokladen i vattenbad. När det är helt flytande tar du chokladen av värmen och blandar i resten av ingredienserna. Häll upp i en form och ställ sen in det i kylen så det får stelna. Skär upp i rutor efter det har stelnat och voila! Svårare än så var det inte! Rutorna låter man sen stå i kylskåpet så de inte smälter.

Det jag tycker är så bra med det här receptet är att man kan göra lite hur man vill med det. Man kan helt enkelt smälta choklad och blanda i det man tycker om, det här är bara ett alternativ.

Ett tips är att förvara godiset i frysen en stund innan du ska äta det, då kladdar det inte lika lätt om du skulle vilja smaska på det när du läser. ;)

Har ni något tips på vad som är gott att ha i Rocky Road, så får ni gärna kommentera! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.