måndag 17 december 2012

Nedräkning till julafton: bara 7 dagar kvar nu!

Hejsan! Eftersom många bokbloggare haft små trevliga julkalendrar på sina bloggar tänkte jag inte vara sämre och därför ha min egna nu, sista veckan innan jul. Varje dag kommer det komma upp en minirecension och/eller nåt annat roligt. 

7 dagar kvar till julafton: recension på Drakhornet!


Det här var den första e-boken jag läste. Exakt hur jag gjorde för att ladda ner den och så kan jag visa i en "guide" lite senare.
Jag upptäckte att det var väldigt lämpligt att läsa en e-bok på iphonen! En sida är ju inte särskilt många meningar, så man kunde läsa nån sida mellan lektionerna i skolan, i bilen, i bussen, ja överallt!
Det som jag tycker är dåligt med e-böcker är att vissa kan vara väldigt dyra, de kostar som en vanlig pocket. Eftersom den är i digital form borde den ju vara billigare, tycker jag iallafall. Just den här boken var gratis, vilket var väldigt trevligt. ;)

Vad tycker ni, är e-böcker "dyra" att köpa?



Drakhornet
skriven av: Oskar Källner
Bokförlag: Fafner förlag
Betyg: 4/5
Sidor: vet ej, läste den som e-bok på iphonen

Handling:
Erik, en helt vanlig stallpojke, blir väckt mitt i natten och får reda på att han måste fly. Så fort som möjligt ska han ta sig från Stockholm till Barkhammar där han ska bli lärjunge åt kyrkoherden Kloo. Det är iallafall vad Hrolf sagt, men Erik har en känsla av att det inte är hela sanningen.
I Barkhammar bor Hanna, som mot sin vilja ska bli bortgift. Även fast hon är den som tar hand om både sin alkoholiserade pappa och sin lillebror så är hon fortfarande väldigt ung.
Så en dag kommer det en ny pojke till byn. Han presenterar sig som Erik. Knappt har han börjat som prästens lärjunge förrän det börjar hända konstiga saker.
Drakhornet är en spännande berättelse som utspelar sig för länge sedan, då troll, drakar och alla sorters väsen gömde sig i skogarna.

Vad jag tyckte om boken:
Den här boken var definitivt bättre än vad jag förväntat mig. Det var faktiskt så att bokens författare mejlade mig och innan det hade jag inte hört något om boken. Min första tanke var att Drakhornet skulle vara en lättläst fantasy för lite yngre. Där hade jag i alla fall helt fel! De första kapitlena var en aning sega, men sen blev det riktigt bra. Handlingen förs framåt snabbt och det är en bra mix mellan de problem Erik får möta och hans relationer till de andra i byn. Man får följa både Erik och Hanna och under bokens gång så mognar de. Något jag också gillar är hur boken gammal tro och skrock är med, så som troll, näcken och lysgubbar. Jag har inte läst något om det förut, men det var väldigt kul och intressant! Drakhornet rekommenderar jag till tjejer och killar som vill läsa en annorlunda, men bra, fantasybok!

Bokens första mening:
De var tillbaka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.