tisdag 23 april 2013

Ett gäng minirecensioner (Flyga högt - Den gröna cirkeln - Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd)

Jag har varit lite trög den senaste tiden då det gäller att skriva bokrecensioner. Därför kommer det nog bli några minirecensioner för att jag ska "hinna ikapp". 
Just nu är det dessutom så att min data är inlämnad då jag ev. kan ha virus på den, vilket är så drygt. Förhoppningsvis är den tillbaka snart, så jag kan komma åt alla mina dokument igen (opublicerade bokrecensioner t.ex). Hursomhelst, här är tre minirecensioner, enjoy!

Flyga högt
skriven av: Katarina von Bredow
Betyg: 4/5
Sidor: 316

När Silja börjar i klassen vänder hon upp och ner på allas roller. Vendela som varit någonstans i mitten på popularitetsskalan förstår inte hur Silja kan stampa in, utan att bry sig ett dugg om vad alla andra tycker. Helt plötsligt är Vendela på fest med Silja och coola Sven. Fast vad ska nu Vendelas bästis Tove säga? Och hur blir det med Nils, han med de fina ögonen.

Katarina har verkligen lyckats med att beskriva hur det är i högstadiet, hur man kan ha olika ”rang”. Det blir kaos när Silja fullkomligt skiter i systemet. Jag tror inte att jag läst en bok förut som beskrivit exakt hur det funkar. Katarina har nämligen gjort en fullträff. Ta kaoset som uppstår när du umgås med någon din bästis inte gillar t.ex.


Den gröna cirkeln
skriven av: Stefan Casta
Betyg: 3/5
Sidor: 334

Fyra stycken personer från skolan Fågelboet försvinner. Utan att veta hur kommer de till vad som verkar vara en öde ö utan människor eller levande växter. Med hjälp av en videokamera dokumenterar de sina upptäckter. För vad är det egentligen som hänt?

Genom hela boken känner man känslan av att något är fel. Det gör att boken blir kuslig, utan att egentligen vara särskilt läskig. Tyvärr känns boken väldigt halv, jag fattar inte så mycket. Förhoppnings får jag en klarare bild om jag läser fortsättningen ”Under tiden”.


Det finns så många toppar man blir aldrig aldrig nöjd
skriven av: Anna Ehn
Betyg: 3/5
Sidor: 190
(Ja, det ska vara två aldrig i rubriken, lär dig det Word)
Sara ska på konfirmationsläger, tillsammans med Madde ifrån friidrotten. Fyra veckor med en massa människor hon inte känner och dessutom ingen tid för träning. Men så länge Sara håller sina regler kommer det gå bra och hon kommer klara av att springa 3km under 12:30min. Problemet är bara att på lägret verkar allting gå helt snett.

Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig när jag läste den här boken, men det förvånade mig hur mycket jag kände igen mig. Jobbiga tonårstjejer har man ju läst om förut, fast Anna lyckades ända skriva utan att överdriva. Att läsa om Saras syn på träning och hur hon får dåligt samvete när hon äter ”fel” tror jag var ganska viktigt att läsa om, så att man inser hur dumt det är att tänka så. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.