torsdag 14 juni 2012

Somriga favoritböcker

Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig på sommaren. Typiska sommarböcker som innehåller den perfekta killen, vännerna och familjeproblemen (som oftast löser sig i slutet). Faktum är att jag älskar att läsa dom året om, men just på sommaren passar det extra bra såklart. Jag har några favoriter som jag tänkte dela med mig av.

Serien Persikosommar skriven av Jodi Lynn Anderson

Den här serien är helt grym! Murphie, Leeda och Birdie har egentligen ingenting gemensamt. Murphie är vild av sig, men blir gripen för stöld och måste betala av sin skuld genom att jobba på persikoodlingen. Leeda's föräldrar har tröttnat på henne och hennes pojkvän, så istället för att spendera sommaren på stranden blir hon ivägskickad till sin farbrors persikoodling. Birdie är uppvuxen på persikoodlingen och har alltid älskat det, men nu när odlingen är nära konkurs blir det ett tvång att jobba där. Handlingen kretsar alltså kring de här tre flickorna som bygger upp en vänskap medans de jobbar på persikoodlingen. Givetvis är det några söta killar med i handlingen också. ;)  En toppenbok helt enkelt!

Mitt perfekta liv skriven av Sarah Dessen

Den här boken har jag faktiskt recenserat här på bloggen och såhär tyckte jag om den: 

"Åh vad jag tyckte om den här boken! Den var helt i min smak och känns som en typisk sommarbok, en bok som passar att läsa i en solstol med ett par solbrillor på nästippen. Jag sträckläste i stort sett hela boken och när jag läst ut den fick jag en sådan härligt, lycklig känsla i kroppen. Precis så ska en bra bok kännas! "

Boken handlar i stora drag om Macy som kämpar för att ha en perfekt fasad, men så börjar hon jobba på cateringfirman Wish där hon träffar Wes ... Och resten kan ni nog räkna ut själv tror jag. ;) 

Pilträdens systrar skriven av Ann Brashares

De flesta har säkert läst serien Systrar i jeans skriven av Ann Brashares och Pilträdens systrar är i lite samma stuk faktiskt. Den handlar om tre tjejer - Polly, Ama och Jo - som en gång i tiden var bästa vänner. Nu på senare år har det dock börjat glida ifrån varandra. Jo är alltid först med det senaste och hänger med de "populära", medan Ama mestadels pluggar - trots att hon redan har A i de flesta ämnena. Polly däremot saknar sina vänner, nu är hon mest bara osynlig. Under sommaren börjar vännerna dock sakta men säkert hitta tillbaka till varandra. Jag gillade Systrar i jeans, men Pilträdens systrar är definitivt värd en chans!

Så vill ni läsa några typiska sommarböcker i sommar ska ni satsa på någon av de här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.