söndag 1 juli 2012

Så blir du populär


skriven av: Meg Cabot
Originaltitel: How To Be popular
Bokförlag: Tiden
Betyg: 5/5
Sidor: 257

Handling:
Steph Landry skulle kunna vara vilken tjej som helst, om det inte vore för att hon råkade spilla en stor röd läsk över skolans populäraste tjej Lauren när hon var tolv. Ända sen dess har Lauren hatat henne och uttrycket ”Vilken Steph Landry du gjorde!” är numera välkänt i Bloomville. Steph är urless på att tillhöra de icke-populära i skolan, så när hon hjälper sin styvmormor (som också är hennes bästa vän Jasons farmor) att städa och hittar en bok som heter ”Så blir du populär” tar hon tillfället i akt. Hennes kompisar Jason och Becca tror att hon har blivit knäpp då hon köper en massa nya kläder och börjar platta håret varje morgon. Men det ger resultat och plötsligt får hon vara med i inne-gänget. Fast är det egentligen det hon vill?

Vad jag tycker om boken:
Så blir du populär är en av mina favoritböcker och jag har läst om den flera gånger! Jag tar ofta med mig den om jag ska ut och sola, den är en väldigt ”lagom” sommarbok. Den är inte tjock som en tegelsten utan den går snabbt att läsa och man kommer fort in i handlingen. Själva handlingen är inte särskilt ”tung” heller, den har allt det där typiska som behövs: en söt kille, några bästa kompisar, ett dilemma och ett lyckligt slut. Visst, slutet kanske är lite förutsägbart, men boken är också fylld av små överraskningar och den är väldigt mysig. Trots att den ”bara” är 257 sidor lär man ändå känna alla karaktärerna utan att det blir det minsta rörigt. Meg Cabot är en av mina favoritförfattare när det gäller böcker om kärlek och vänskap, utan tvekan!

Bokens första mening:
Jag borde ha förstått på den där kvinnans sätt att titta på min namnskylt att hon tänkte fråga.

4 kommentarer:

  1. hej! jag har nyss beställt böcker och jag tänkte faktiskt beställa den! Men tyvärr så trodde jag att den skulle vara dålig.. Men den verkar ju vara bra! ;)

    SvaraRadera
  2. Sv; Jag skulle vilja ha en ny header, mer somrig liksom... :)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag köpte faktiskt den här boken idag! Ska bli kul att se vad jag tycker :)

    SvaraRadera
  4. Den boken äger ju :) har läst den minst 5 ggr. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.