torsdag 27 september 2012

En sån där vidrig bok där mamman dör


skriven av: Sonya Sones
Originaltitel: One of those hideous books where the mother dies
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 5/5!
Sidor: 319 (men väldigt lättläst då den är skriven på vers.)

Handling:
Boken börjar med att Ruby sitter på ett flygplan till LA, bort från sin bästa vän Lizzie, bort från sin pojkvän Ray och bort från sin moster. När Rubys mamma dog blev Ruby tvungen att flytta till sin pappa, en världskänd filmstjärna, som hon dessutom aldrig träffat. Ruby vill absolut inte flytta iväg femhundra mil från människorna hon älskar, men hon har inget val. Väl framme i soliga Los Angeles kryllar av skådisar överallt och på hennes skola går det endast barn till kändisar. Till en början saknar hon sin mamma och sitt gamla liv något enormt och hon vill bara hem.  

Vad jag tycker om boken:
Jag kan inte annat än älska den här boken. När jag först hörde talas om den trodde jag att det skulle vara sorlig och handla väldigt mycket om Rubys mamma. Det visade sig dock att jag hade helt fel. Visst är boken sorlig, men den är också väldigt rolig. Ruby är ofta sarkastiskt och hon driver gärna med de rika människorna i LA. Oavsett om Ruby är glad eller ledsen är författaren duktig på att beskriva hur hon mår. Man sugs verkligen in i boken och Ruby blir som en vän.
Boken är lite annorlunda då den är skriven på vers och varje sida är som en ny dikt nästan. Jag har inte läst så många böcker i den här stilen, men jag gillar det verkligen!

Bokens första mening:
Jag är inte deprimerad,
med tanke på att den här
gigantiska, vingförsedda silverkulan
dundrar bort med mig från precis hela mitt liv.

5 kommentarer:

  1. Har den boken hemma, måste ta tag i den snart, den verkar jättebra!

    SvaraRadera
  2. Tonårsboken tipsade om den på bokmässan. Jag lägger till den på min "ska läsa" lista!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.