torsdag 17 januari 2013

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn


2013s första recension!
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
skriven av: Ransom Riggs
Originaltitel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Bokförlag: rabén&sjögren
Betyg: 3/5
Sidor: 380

Handling:
När Jacob var liten älskade han att höra farfars historier om barnhemmet för besynnerliga barn, som farfar Abe själv kallade det. Där bodde det bland annat en osynlig pojke, en flicka som kunde flyga och en pojke med bin inuti sig.
Men hur nära Jacob än stod sin farfar blev han, när han blev äldre, tvungen att inse att farfar var gammal och historierna bara påhittade. Det enda som talade emot var farfars konstiga foton. Då Abe oanat dör efter att ha blivit attackerad av vilda djur, bestämmer sig Jacob för att besöka barnhemmet. Om inte annat för att ta reda på sanningen om Abes historia.


Vad jag tycker om boken:
När jag öppnade den här boken trodde jag att jag skulle få läsa en skräckhistoria. Istället blev jag inkastad i en fantasy med monster, tidsresor och oerhört besynnerliga barn. Oväntat, men det gjorde också boken mycket mer spännande! Det bästa med boken var nog hur författaren får det här med tidsloopar att verka helt normalt. Eftersom det är en helt ny värld som öppnas för en blir det emellanåt lite förvirrande med alla namn, men efter ett tag kommer man in i det. Boken får dock ett minus då slutet inte var så bra, jag hade gärna läst om vad som hände sen, det tog slut lite mitt i.
Trots att boken inte var så som jag trodde att det skulle vara, är den definitivt läsvärd! Och om man ska vara lite boknördig så är den sjukt snygg där den står i bokhyllan. ;)

Bokens första mening:
Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker började hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.