söndag 27 januari 2013

Om du fick chansen att se ditt liv om 15 år, skulle du då vilja göra det?


Personer du kanske känner
skriven av: Jay Asher & Carolyn Mackler
Originaltitel: The Future of Us
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 3/5
Sidor: 335

Handling:
Året är 1995 och Emma har nyss fått en dator av sin pappa. Troligtvis ännu en av hans dåligt-samvete-presenter för att han flyttat och skaffat en ny familj.
En dag kommer hennes granne och före detta bästa vän Josh över med en cd-rom. Ända sen det där hände i november har inte det varit det samma mellan dem.
Det är meningen att skivan ska innehålla ett chattprogram, men när de installerar den kommer Facebooks blåa logga upp på dataskärmen. Flera år innan det ens blev uppfunnet! När Emma börjar läsa inser hon får se sitt liv, om 15 år. Medan Joshs liv är nästintill perfekt verkar Emmas vara riktigt kasst.

Vad jag tycker om boken:
Hela idén med att se sitt liv i framtiden via facebook tyckte jag lät spännande. Boken var inte exakt som jag trodde, t.ex så gick det att ändra på framtiden genom små, små val i nutiden. En sådan simpel sak som en tippad blomvas ändrade hela Emmas framtid. Men samtidigt kanske det är så det är? Hela vår framtid kan faktiskt styras av varje litet val vi gör. ”En fjärils vingslag kan starta en orkan” sägs det ju. Boken hade gärna fått handla mer om facebook-delen, nu kändes den mest som en vanlig ungdomsroman om kärlek och vänskap, men med en liten twist såklart.

Bokens första mening:
Jag kan bara inte göra slut med Graham i dag, trots att jag har sagt till kompisarna att jag ska göra det nästa gång jag träffar honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.