söndag 17 mars 2013

Älskar, älskar inte - Pojken i soffan - Gilla hata horan


Älskar, älskar inte
skriven av: ett gäng författare från olika delar av Norden.
Bokförlag: Opal
Betyg: 2/5
Sidor: 204
 Det här är en novellsamling med flera olika noveller, men det gemensamma temat är kärlek. Det är svårt att skriva ett omdöme på den här boken då novellerna skiljer sig så mycket ifrån varandra. Vissa var riktigt dåliga, medan andra var helt okej. Allt som allt tycker jag dock inte att det här var en toppenbok. De två novellerna som jag gillade mest var ”Den varmaste sommaren på hundra år” och ”Miriam och jag och världen”.

Pojken i soffan
skriven av: Sonya Hartnett
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 2/5
Sidor: 159
En dag när den gamla tanten Matilda kommer hem hittar hon en pojke sittandes i sin soffa. Hon vet inte vad han gör där, men hon börjar berätta om sitt liv för honom. Den första halvan av den här boken tyckte jag om, när an fick läsa om Matildas uppväxt, hur hon reste och sen förälskade sig i Fjäder. Sen var det som om boken tog en vändning och blev mer och mer som en saga. Det tyckte jag inte särskilt mycket om, men jag gillade idén med att det är en liten pojke som är Döden, en liten pojke känns ju inte särskilt skrämmande. Sonya ska dock ha ett plus i kanten för det är verkligen 159 väl fyllda sidor.

Gilla hata horan
skriven av: Johanna
Bokförlag: Pocketförlaget (tror inte den finns som ”vanlig” bok?)
Betyg: 1/5
Sidor: 167
På en fest börjar skolans populäraste kille, Robin, att dansa med Gloria och Jonna. Det är dock för bra för att vara sant, för sen börjar det spridas elaka rykten på Facebook om Gloria. Jonna bestämmer sig då för att ge igen med samma mynt.
Den här boken var faktiskt riktigt dålig. Det är bra att det skrivs böcker om nätmobbning, men boken kunde gjorts mycket bättre. Saker och ting hänger inte ihop och känns orealistiska. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.