onsdag 17 juli 2013

Svar på Lisas (Bladvändarens) fråga om hypade böcker

Lisa har skrivit en diskussionsfråga på sin blogg, på ämnet hypade böcker. Jag tycker definitivt att ni ska klicka er in där och skriva vad ni tycker, eller åtminstone läsa de andras kommentarer! Eftersom jag har lite brist på saker att skriva om här på bloggen (rättare sagt, jag har en massa oskriva recensioner som jag undviker att ta tag i), så tänkte jag klistra in mitt svar här också! Here we go:

Jag har aldrig känt att jag slutat gilla någon bok bara för att den blivit väldigt hypad, tvärtemot tycker jag det är roligt när ens favoritbok blir "känd" för då finns det fler personer att diskutera den med! 
Däremot kan jag tycka att det är synd om boken t.ex blivit en film och folk bara gillar filmen, när boken oftast är det bästa. 

När det gäller böcker som är sådär extremt poppis kan jag ibland få lite dåligt samvete för att jag inte läst boken, när "alla andra" gjort det och älskat den, Fast samtidigt så är man ju extremt nyfiken på boken, för den måste ju blivit så populär av nån anledning, precis som du skrev. Men vet jag  att det inte är en bok för mig så läser jag den oftast inte heller, avsett hur hypad den är. 

Det som är dåligt när böcker blir så hypade är att man oftast omedvetet får höga krav på boken. T.ex gillade jag inte The Perks of Being a Wallflower särskilt mycket, för jag hade sådana förväntningar på den.

Vet inte riktigt om det här räknas som svar på din fråga, men det blev nåt åt det hållet åtminstone! :)

Ni hittar inlägget HÄR

1 kommentar:

  1. Åh, vad roligt att du skrev om det här också! Och jag håller mer om nästan allt du skriver! Också det där med Perks. Jag hade jätte höga förväntningar på den då alla älskade den, men istället blev jag besviken och kunde inte alls se vad alla älskade så med den!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.