söndag 28 september 2014

Bravader på Bokmässan

Jag kom, jag såg, jag köpte tokmycket böcker. 

Är helt slut efter gårdagens äventyr i Göteborg. Jag var på bokmässan för andra året, vilket varit så roligt! Dagen tog slut alldeles för fort, precis som roliga dagar har en tendens att göra. 

 Om man jämför med förra årets bokmässa var jag mindre förberedd i år. Jag hade inte kollat igenom programmet lika noga och var inte så uppdaterad inom boknyheter. Men det gick lika bra ändå. Att bara mingla omkring bland montrarna kan sysselsätta en ett bra tag. Var så härligt att få bläddra i nya (och gamla) böcker. Sen fanns det en massa författareintervjuer som jag ramlade in på. Ramlade även in i Mats Strandberg och Sara B. Elfgren som skrivit Cirkeln-trilogin. De skrev autografer vid SF-bokhandelns monter. Bad om en bild med dem också. (Efter att jag hade samlat mod i x antal minuter.)



Med jämna mellanrum besökte jag Kockteatern på övervåningen. Såg både Mattias från vegoriket.se baka veganska cupcakes och Sebastien Boudet göra lyxiga chokladbollar. Det var som miniversioner av matlagningsprogram. Riktigt roligt att få se live!



Bokmässan är otroligt mycket mer än bara böcker. Förutom alla förlag och författare så är det även tidningar, tv-kanaler och radio som är där. Det är mycket som inte är mellan två pärmar, om en säger så. Dessutom gillar jag att se alla besökande. Det kommer människor från massa olika ställen, med olika intressen och stilar. Min favorit var de fyra kompisar som alla cosplayadeolika doctors från tv-serien Doctor Who.

De visade vad jag tycker bäst om med mässan: att bli inspirerad. Just nu vill jag inget hellre än att få skriva och vara kreativ i alla dessa former. 


Innan vi gick hem tittade vi på modellen av Erik-Andersgården. Gården finns på riktigt lite mer än en mil bort från mig och har nyss blivit världsarv. Otroligt coolt! Hörde förresten att minst 43 000 hade besökt mässan på lördagen. Vet inte hur bra de siffrorna stämmer, men det var iallafall fullt med folk. Jag hade en otroligt rolig dag och har redan startat nedräkningen till nästa bokmässa!

* cosplay: klä ut sig till en karaktär från en bok/film/tv-serie/anime etc. Namnet är en förkortning av "Costume Play".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.