måndag 5 januari 2015

Goda och lättbakade schackrutor

Igår blev min kära syster nitton hela år! Hon frågade mig så snällt om jag ville baka något till hennes födelsedag och det var ju inte läge att säga nej precis. Sen tycker jag också väldigt mycket om att baka, speciellt när jag får fria händer.

Den här gången blev det schackrutor. De är löjligt enkla att göra och ser dessutom läckra ut på kakfatet. För ca ett år sen fick jag upp ögonen för klassiska småkakor och hur de faktiskt alltid passar, oavsett om det är på kalas eller till förmiddagsfikat en söndag. Någon gång när jag har mycket tid över (och köket för mig själv) tänker jag försöka experimentera fram nya versioner på klassiska småkakor. Lite "Hela Sverige bakar"-style. T.ex har jag en idé om att färga de rosa.... To be continued! Här är iallafall receptet:


SCHACKRUTOR
Recept på klassisk mördeg:
100g smör
1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl

För schackrutor:
1 msk vaniljsocker
1/2 msk kakao


  • Rör ihop smör, socker och mjöl till en deg. Jag brukar använda mig av en matberedare, det tycker jag är enklast. 
  • Dela degen i två delar. Arbeta in vaniljsocker i den ena och kakao i den andra.
  • Dela varje deg i två delar. Du ska nu ha två vaniljdelar och två kakaodelar. Rulla delarna till lika långa längder, förslagsvis ca 20 cm.
  • Lägg en vaniljlängd bredvid en chokladlängd. Lägg sen en chokladlängd ovanpå vaniljlängden  och en vaniljläng ovanpå chokladlängden, så det det blir ett schackmönster. Tryck lite på längderna så de fastnar i varandra.
  • Lägg degrullen kallt i 30 minuter. 

Sätt ugnen på 175 grader (eller 160 i varmluftsugn). Skär rullen i ca 25 jämntjocka skivor. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Gräddningstiden beror på hur tjocka kakorna är. När de är klara ska de ha blivit ljust bruna i kanten. Låt de svalna på plåten.

Det luriga med schackrutor, enligt mig, är att få till raka, jämna rutor. Än så länge har jag inte listat ut hur man gör...



//Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.