onsdag 13 juni 2012

Skuggan

Jag har bestämt mig för att läsa några lättlästa böcker och recensera här på bloggen också, för de som kanske har svårt att läsa eller helt enkelt är trött på alla "tegelstenar" ;)

skriven av: Lee Weatherly 
Bokförlag: Argasso
Betyg: 2/5
Sidor: 71

Handling:
Sarah's mamma stack när Sarah var liten och Sarah har aldrig fått någon förklaring varför. Det har nu gått sju år och Sarah lever ett normalt liv tillsammans med sin pappa. Visst hade det kunnat vara roligare i skolan och visst hade hon velat vara smalare, men hennes liv är ändå helt okej. En dag kollar hon sin pappas mejl och blir överraskad när hon ser ett mejl ifrån sin mamma. Chockat läser hon att mamman bor i närheten. Varför har inte Sarah’s pappa sagt någonting? Sarah bestämmer sig för att skugga mamman, och på så vis sen bestämma sig om hon vill träffa henne eller inte. Att ha blivit övergiven av sin mamma är inte så lätt och Sarah kan inte kontrollera sin ilska, utan gör saker som hon kommer att ångra …

Vad jag tycker om boken:
Det här är en lättläst bok som passar för barn och ungdomar som kan ha lite svårt att läsa, men som ändå inte vill läsa ”barnsliga” böcker. Eftersom jag läser ganska bra, gick boken väldigt fort för mig att läsa. Trots att den var ”kort” så var den ändå helt okej, jag hade trott att den skulle vara mycket sämre. Man lärde känna Sarah fort och handlingen var bättre än jag trodde. Eftersom boken är väldigt lättläst blev det mycket rakt på sak, vilket var helt okej, man fick fundera vidare lite själv och så. Jag tycker bättre om tjockare böcker, så den här boken föll mig inte riktigt i smaken. Men vill man läsa en lättläst ungdomsbok passar den här bra!

Bokens första mening:
Det finns vissa människor som är otursförföljda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.