lördag 14 november 2015

Otroligt träffande om vänskapsband och småstadsliv

Djupa Ro Författare: Lisa Bjärbo Bokförlag: Rabén&SJögren
Övrigt: Nytt pocketformat, (påminner lite om "paperback") är en mjuk bok ungefär. Tack förlaget för rec.ex!

David, Tove, Ludde, Paula och Jonathan hängde tillsammans under uppväxten i det lilla samhället Ingelstad. Efter studenten spreds de åt olika håll. Ett år senare är de tillbaka, men av en fruktansvärd anledning: Jonathan är död. Han drunknade vid badplatsen Djupa Ro. 

När de samlas igen inser de att hur mycket de än delade under uppväxten - folköl, fester, fotboll och familjeproblem - så var det mycket som lämnades osagt. 

Vad Lisa Bjärbo skriver är äkta och på riktigt. Det känns. Karaktärerna är väl gjorda och jag kan se alla framför mig. Det jag gillar allra bäst är hur rätt träffat det är med beskrivningen av Ingelstad. Jag känner igen mig i precis allt hon beskriver om den lilla orten. Hur alla känner alla, det är nära till allt och vill du skaffa en hobby står valet mellan fotboll eller inget. 

Jag märker att jag bryr mig om karaktärerna väldigt mycket, även fast de är fiktiva. När det är sorgligt i boken får jag en klump i magen. Jag vill sätta mig ner bredvid dem och låta dem gråta mot min axel. Hur deras tankar går och hur de beter sig känns precis som människor är. Igenkänningsfaktorn är hög i Bjärbos böcker, vilket är varför jag tycker om dem. Själva handlingen känns lite tunn, men det vägs upp av karaktärerna och just de fantastiskt träffande miljöbeskrivningarna. Definitivt en bok jag skulle rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.